Connect with us

Administratie

Răspunsul Ministrului Economiei, Dănuț ANDRUȘCĂ

Publicat

pe

Domnule Președinte Tăriceanu,

Doamnelor și domnilor senatori,

Vreau să încep prin a vă cere scuze pentru că timpul de lucru al Senatului este ocupat astăzi cu dezbaterea acestui text, în fapt, o compunere de interpelări, nu o moțiune.

Dacă inițiatorii acestui demers erau realmente preocupați de subiectele pe care le ridică în cadrul moțiunii, puteau să interpeleze Ministerul Economiei și îi asigur că primeau deplina noastră cooperare. De altfel, senatorii PNL și USR nu se sfiesc, în alte condiții, să ia la întrebări Ministerul Economiei, dovadă cele 14 interpelări formulate până în prezent de senatorii PNL și USR, toate primind răspunsuri.

Dar asta este, dacă ordinul de la partid este să fie depusă o moțiune, ei l-au executat cum s-au priceput. Până la urmă, și Opoziția de alibi tot Opoziție se cheamă.

Totodată, vreau să vă cer scuze pentru că nu i-am găsit nici pe Daniel, nici pe Dorel Andrușcă, așa că în fața dumneavoastră astăzi am venit, eu, Dănuț Andrușcă, în semn de respect și de bună-credință, pentru a discuta subiecte serioase și importante pentru România și economia românească.

Doamnelor și domnilor senatori,

Voi folosi prilejul acestei interpelări extinse – pentru că repet, nu este o moțiune – pentru a informa Senatul României și întreaga opinie publică, în legătură cu starea economiei românești și cu activitatea Ministerului Economiei.

Referitor la economia românească, încep prin a vă furniza o informație făcută publică săptămâna trecută chiar de către Eurostat:

România este lider european în ceea ce privește creșterea producției industriale. Creșterea anuală a producției industriale în luna aprilie a fost de 6%, a doua din UE. Totodată, România a înregistrat și a doua cea mai mare creștere trimestrială a producției industriale: plus 2,1%. Cu alte cuvinte, industria, motorul economiei românești, funcționează și funcționează chiar bine, sustenabil.

O altă informație importantă, pe care trebuie să o aveți în vedere, este că România a înregistrat cel mai mare ritm de creștere a numărului de angajați în primul trimestru din 2018: o creștere de 1,9%.

Cabinetul Dăncilă este o echipă unită care pune în aplicare programul de Guvernare și care reușește să obțină rezultate certificate de către forurile economice internaționale.

Știu, toate astea nu sunt vești bune pentru cavalerii apocalipsei economice din Opoziție, dar realitatea bate propaganda.

Iată cum arată această realitate, recunoscută la nivel internațional:

Atât Fondul Monetar Internațional, cât și Banca Mondială și-au îmbunătățit prognozele de creștere economică a României pentru acest an, de la 4,4% la 5,1%, respectiv de la 4,5% la 5,1% și se apropie din ce in ce mai mult de estimările din Programul de Guvernare.

Este dincolo de orice dubiu că ambele instituții internaționale evidențiează parcursul ascendent al României, iar estimările lor – de regulă pesimiste față de realitatea efectivă – admit acum rezultatul bunei guvernări a Cabinetului Dăncilă, reflectat într-o creștere a PIB mult peste media UE.

Deciziile adoptate în acest an, dintre care vreau să enumăr doar două foarte importante: înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții și simplificarea legislației achizițiilor publice, sunt elemente de natură să încurajeze investițiile.

În acest context, vreau să fac referire și la Fondul Suveran de Investiții. Vă pot spune că Ministerul Economiei participă cu 4 societăți la acest proiect extrem de important pentru dezvoltarea României. Este vorba despre Cuprumin, IAR, Societatea Națională a Apelor Minerale și Compania Națională pentru Controlul Cazanelor, Instalațiilor de Ridicat și Recipientelor sub Presiune. Despre Fondul Suveran se poate discuta mult, dacă interlocutorul este de bună credință. Având în vedere faptul că reprezentanții Opoziției au o părere deja formată în legătură cu acest subiect, aleg să mă adresez opiniei publice.

Fondul Suveran va pune în valoare capacitatea economică a companiilor de stat pentru crearea de noi unități economice și pentru investiții în infrastructură. Modele existente pentru acest Fond Suveran există și dau rezultate în țări precum Norvegia, Franța, Italia, Polonia sau Statele Unite ale Americii.

Principalele efecte ale Fondului Suveran se vor vedea în economie cât de curând. Până în anul 2020, Produsul Intern Brut va avea o creștere suplimentară de 20 miliarde de lei, iar prin construcția de noi fabrici și prin celelalte măsuri prevăzute, tot până în 2020, activitatea Fondului va genera 42.000 de noi locuri de muncă, bine plătite, mai ales în zonele slab dezvoltate, cu șomaj ridicat și salarii mici. La acestea se adaugă multe alte locuri de muncă generate pe orizontală de IMM-urile care vor deservi unitățile de producție înființate de către Fondul Suveran.

Din compunerea care se dorește moțiune, ar reieși că inițiatorii sunt curioși în legătură cu modul în care se vor realiza investițiile Fondului Suveran. Nu îi creditez pe inițiatori de un interes real referitor la acest subiect, dar din respect pentru Senatul României și pentru românii care vor urmări această dezbatere, voi explica de unde vor veni banii Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții. Sunt prevăzute 4 surse de venit pentru acest Fond:

Dividende – în următorii 3 ani, FSDI va încasa dividende în valoare totală de aproximativ 10 miliarde lei.

Emiterea de obligațiuni, care vor fi cumpărate de alte fonduri de investiții, interesate să investească în obligațiunile FSDI, ce vor avea un randament mai favorabil. Din această sursă se estimează că în următorii 3 ani, se vor obține venituri de 15 miliarde lei.

Atragerea altor parteneri, în special din mediul privat, care să participe alături de FSDI la proiectele investiționale. S-a estimat că în următorii 3 ani, FSDI va putea atrage investiții strategice și financiare de 30 miliarde lei.

Fondul de privatizare. Suma aproximativă: 9-10 miliarde lei.

Vedeți de ce cineva i-ar putea acuza pe inițiatori că mint și dezinformează când spun că pentru crearea Fondului Suveran vor fi folosiți bani de la Trezorerie? Și de ce o voce a rațiunii îi poate acuza de faptul că introduc o stare inutilă de panică, atunci când afirmă că se va pune o presiune și mai mare pe lichiditatea de pe piață și se va ajunge, din acest motiv, la o explozie a ratelor de dobândă?

Domnilor senatori de la PNL și USR: Folosiți orice fel de pretext pentru a speria românii în legătură cu ratele și dobânzile, din interese pe care nu le cunosc, dar care sigur nu au nimic de-a face cu politica bunului-simț pe care o tot clamați. În treacăt fie spus, dacă ați fi citit legea Fondului Suveran sau dacă v-ați fi obosit măcar să citiți raportul comisiei de resort, ați fi știut că nici Transelectrica, nici Trangaz nu fac parte din acest Fond, pentru că nu pot fi reuniți sub aceeași umbrelă producătorii și transportatorii de energie. Dar așa înțelegeți dumneavoastră politica lucrului bine-făcut: cu o documentare șubredă.

Doamnelor și domnilor senatori,

Pentru că s-a făcut referire la companiile din portofoliul Ministerului Economiei, vă informez că acești operatori economici au planificate investiții în valoare totală de 2,9 miliarde de lei, din care doar 62 milioane de lei reprezintă finanțare din sume alocate de la bugetul statului.

Poate mai important decât atât este faptul că până la finele anului curent, operatorii economici din portofoliul Ministerului Economiei au previzionat în bugetele de venituri și cheltuieli pe anul 2018 reducerea arieratelor cu 53,7% față de cuantumul înregistrat la sfârșitul lui 2017. Aceste plăți restante vor fi reduse cu peste 500 de milioane de lei. Asta înseamnă o reducere a arieratelor cu mai mult de jumătate, ceea ce este o performanță notabilă. De asemenea, toți operatorii economici au implementat prevederile referitoare la trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat, cu rezultate favorabile și pentru bugetul asigurărilor sociale.

Din totalul operatorilor economici aflați în portofoliul Ministerului Economiei, majoritatea sunt pe profit, iar pentru cei cu rezultate economice negative au fost solicitate planuri de reorganizare-restructurare care se află în diverse stadii de analiză.

În portofoliulul Ministerului Economiei, figurează și un număr de 10 societati intrate în procedura insolvenței în perioada 2008-2013 și aflate în diferite faze de derulare a acestui proces. De exemplu, societățile Oltchim SA și Simtex SA au plan de reorganizare judiciară aprobat și demarat. Dintre acestea, Oltchim SA este pe profit, iar profitul a fost repartizat pentru acoperirea pierderilor din anii precedenți.

Tot în legătură cu societățile aflate în portofoliul Ministerului Economiei vreau să vă aduc la cunoștință stadiul proiectelor care sunt aflate în derulare:

  • analiză și negocieri privind achiziția activelor Moldomin SA, scoase la vânzare de către lichidator, de către Cupru Min SA;
  • negocieri privind achiziționarea unei fabrici de îmbuteliere de către Societatea Națională a Apelor Minerale SA;
  • după înregistrarea unei scrisori de intenție, urmează să fie declanșat procesul de privatizare a SANEVIT SA Arad;
  • urmare a înregistrării unor scrisori de intenție, REMIN Baia Mare va iniția un proces competitiv de atragere a unor investitori care să aibă capacitatea tehnică și financiară de a exploata împreună cu societatea zăcămintele din unele perimetre miniere pentru care REMIN deține licența de exploatare;
  • în continuarea procesului de interconectare a rețelelor de gaze și electricitate ale României și Republicii Moldova se înscrie achiziționarea de către TRANSGAZ a activelor

VESTMOLDTRANSGAZ;

  • în continuarea aceluiași proces de interconectare a rețelelor de gaz și electricitate ale României și Republicii Moldova se înscrie și interconectarea asincronă Suceava-Bălți;
  • demararea negocierilor privind achiziționarea pachetului de acțiuni la Societatea Națională a Sării pe care intenționează să-l valorifice Fondul Proprietatea;
  • Producerea de către Uzina Mecanică București a unui transportor blindat de tip Piranha 5, în colaborare cu General Dynamics din SUA.

În tot acest context, merită subliniată activitatea TRANSGAZ din acest an, care a reușit două performanțe notabile:

În primul rând, TRANSGAZ a început construcția efectivă a proiectului BRUA, atât la conductă, cât și la stațiile de comprimare gaze. BRUA este un proiect strategic de interes național, susținut și de Comisia Europeană, important la nivel național și regional pentru că duce la diversificarea surselor de gaz. Valoarea totală estimată pe BRUA faza 1 este în valoare de 478 milioane de euro. Proiectul prevede construcția conductei de transport gaze naturale Podişor-Recaş, în lungime de 479 km și a trei stații de comprimare la Podișor, Bibești și Jupa. Lucrările la stațiile de comprimare gaze au început la mijlocul lunii aprilie, iar lucrările de construcție au fost demarate la începutul acestei luni.

 

În al doilea rând, TRANSGAZ a reușit să devină un actor regional în sectorul de energie, reușind să câștige procedura de privatizare a VESTMOLDTRANSGAZ, operatorul de transport gaze naturale din Republica Moldova. Contractul de privatizare a fost semnat la finalul lunii martie. În acest context, mai vreau să spun că dezvoltarea Sistemului National de Transport gaze naturale din zona de Nord Est a României, se defășoară corelat cu proiectul gazoductului Ungheni-Chișinău.

După cum vedeți, se face treabă la Ministerul Economiei. Toate aceste proiecte și negocieri sunt laborioase și solicită echipa din minister. Activitatea noastră este una serioasă, iar faptul că nu facem spectacol mediatic cu munca noastră se datorează faptului că suntem preocupați de rezultate, nu de imagine.

Stimați colegi,

Tot în acest context, al muncii asidue depuse de echipa Ministerului Economiei, dați-mi voie să vă anunț că experții noștri au participat în mod hotărâtor și decisiv la activitatea depusă în cadrul Secretariatului General al Guvernului pentru legea minelor, a redevențelor și cea a apelor minerale.

La mijlocul lunii martie, Secretariatul General al Guvernului a preluat de la Ministerul Economiei activitatea de coordonare pentru aceste legi.

În acest parcurs, la începutul săptămânii trecute, a avut loc o ședință de lucru pentru definitivarea Legii Minelor. În acestă ședință a fost convenită varianta finală a proiectului de lege, în care au fost incluse și prevederile privind cuantumul redevențelor miniere.

Tot cu acest prilej, s-a decis ca varianta optimă de reglementare a redevențelor să fie cea de introducere a acestora în legislația specifică fiecărui domeniu/resursă. Pentru data de 21 iunie este stabilită o altă ședință de lucru în vederea elaborării normelor metodologice pentru aplicarea Legii Minelor, norme ce vor însoți legea pe circuitul de avizare și aprobare.

În ceea ce privește Legea Apelor Minerale, în cursul acestei săptămâni, este programată o reuniune a grupului de lucru pentru definitivarea proiectului de lege. Acest proiect trebuie să parcurgă concomitent cu Legea Minelor, etapele de avizare și aprobare.

Pe scurt, Legea Minelor este gata, cea a Apelor Minerale va fi gata zilele acestea, iar cuantumul redevențelor aferent resurselor respective va fi stabilit în legile specifice.

Stimat auditoriu,

În documentul înaintat Senatului se face referire la Oltchim. Această societate se află în procedura insolvenței începând cu 30 ianuarie 2013, iar deciziile privind patrimoniul societății se iau cu acordul Adunării Creditorilor. Ministerul Economiei are calitatea de acționar majoritar și este reprezentat în procedura insolvenței de un administrator special, în condițiile legii. Ministerul Economiei, împreună cu alte instituții publice autorizate, participă activ la monitorizarea derulării procedurii declanșate de către Comisia Europeană privind posibilul ajutor de stat acordat societății Oltchim.

Tranzacția de vânzare către Chimcomplex a unor active nu este întârziată, ea derulându-se în conformitate cu prevederile contractului de vânzare, iar finalizarea acesteia depinde de îndeplinirea tuturor condițiilor precedente stipulate în contract. Analiza derulării tranzacției este făcută de consorțiul de administratori judiciari și administratorul special de la Oltchim, cei care au condus procedura de vânzare a activelor. Aspectele privind modalitatea și sursele de finanțare sunt în sarcina exclusivă a cumpărătorului, iar pentru vânzător unul din elementele importante îl reprezintă încasarea integrală a prețului convenit la termenul stipulat în contractul de vânzare a activelor. Cumpărătorul a depus scrisorile de garanție bancară cerute de vânzător.

Aspectele privind investițiile de la Oltchim cad în sarcina exclusivă a cumpărătorului și vor fi realizate în concordanță cu politica lui de business și de dezvoltare a afacerii, ținând cont și de faptul că între părți a fost încheiat un contract de vânzare-cumpărare a unor active și nu un contract de vânzare-cumpărare a unor acțiuni. Tranzacția de vânzare este monitorizată de către Comisia Europeană și se defășoară în conformitate cu anumite cerințe ale acesteia.

Ce este important de menționat este că, în prezent, în cadrul OLTCHIM, își desfășoară activitatea aproape 2.000 de persoane, organizate în 4 sindicate. Pentru luna mai 2018 societatea estimează următoarele rezultate economico-financiare:

  • o cifră de afaceri de 19,6 milioane de euro, din care livrări la export de 14,9 milioane de euro, 76% din cifra de afaceri;
  • un rezultat operațional EBITDA de 3,1 milioane de euro;

Cumulat pe primele 5 luni ale anului 2018 este estimată o cifră de afaceri de 103 milioane de euro cu EBITDA de 21 milioane de euro. Sunt cele mai bune rezultate înregistrate pe o perioadă de

5 luni ale OLTCHIM de la intrarea în procedura insolvenței. Comparativ cu aceeași perioadă din 2017 se întregistrează o creștere cu 16 milioane de euro, respectiv cu 18% a cifrei de afaceri și cu 11 milioane de euro, respectiv de peste 2 ori a rezultatului operațional EBITDA.

În ceea ce privește combinatul Siderurgic de la Galați, procedura de vânzare a acestui obiectiv este în faza incipientă și se desfășoară de către ArcelorMittal în conformitate cu anumite cerințe ale Comisiei Europene.

Domnul Viceprim-Ministru Viorel Ștefan a avut o primă întâlnire cu comisarul european pentru concurență în legătură cu derularea acestei proceduri. Statul român și-a manifestat dorința de a avea un rol activ în procedurile de selecție a potențialului cumpărător și de a stabili politicile și măsurile de dezvoltare ale combinatului. În conformitate cu prevederile contractului de privatizare, aflat încă în derulare, ArcelorMittal nu poate vinde acțiunile către un terț decât după aprobarea Autorității pentru Administrarea Activelor Statului care reprezintă statul român în această procedură.

La nivelul instituțiilor statului român implicate în acest proiect se desfășoară analize privind modalitatea de realizare a investițiilor asumate de ArcelorMittal și de respectare a tuturor obligațiilor asumate prin contractul de privatizare. În acest context, aspectele privind investițiile și modernizările efectuate de ArcelorMittal se analizează de către instituțiile statului, în conformitate cu prevederile contractului de privatizare și obligațiilor asumate de ArcelorMittal.

Vânzarea combinatului de la Galați se va realiza în conformitate cu prevederile legale din România și cu cerințele Comisiei Europene, iar tranzacția se va efectua sub monitorizarea Comisiei Europene și cu implicarea în mod activ a instituțiilor statului român cu competențe în acest domeniu.

Interpelarea pe care o discutăm azi face referire și la TRANSELECTRICA, cu o serie de acuzații alarmiste pe care vreau să le demontez. În primul rând, în ceea ce privește bonusurile pentru Directorat și Consiliul de Supraveghere. Până la acest moment, nu au fost onorate cererile membrilor fostului Consiliu de Supraveghere și ai Directoratului pentru componenta variabilă constând în bonusul de performanță în funcție de rentabilitatea acțiunilor. Mai mult, compania a înregistrat chiar la începutul lunii iunie o victorie în instanță împotriva celor care au dat în judecată Transelectrica pentru bonusuri, decizie care poate să constituie jurisprudență și pentru celelalte litigii aflate pe rol.

În urmă cu câteva săptămâni a fost numit un nou Președinte al Directoratului Transelectrica. El se va asigura de îndeplinirea Programului de investitii al societății, program ce a fost întocmit în concordanță cu prioritățile investiționale stabilite în Planul de Dezvoltare a Rețelei Electrice de Transport pentru intervalul 2018-2027.

Sunt avute în vedere lucrări de investiții pentru:

  • Retehnologizare și modernizare a unor noduri vitale ale Rețelei Electrice de Transport – a căror prioritizare se face pe baza unei analize multisectoriale;
  • Dezvoltarea retelei de Linii Electrice Aeriene de înaltă tensiune pentru siguranța alimentării consumului;
  • Integrarea producției de regenerabile și centrale noi din Dobrogea spre Moldova;
  • Creșterea capacității de interconexiune a Rețelei Electrice de

Transport atât în interiorul Reţealei Europene a Operatorilor Reţelelor de Transport pentru Electricitate, cât și cu țările vecine din afara UE (Moldova, Serbia, Turcia);

  • Dezvoltarea infrastructurii de protecție și de securitate a Rețelei Electrice de Transport;
  • Modernizarea infrastructurii IT și telecomunicații.

Programul de investiții aferent anului 2018 este bugetat prin Bugetul de Venituri și Cheltuieli pentru anul 2018, deja aprobat de Adunarea Generală a Acționarilor, care include finanțarea investițiilor pe o perioadă de 3 ani (2018, 2019 și 2020). Prin urmare, există banii necesari derulării programului de investiții. Documentul este publicat pe site-ul Transelectrica și BVB, transparent și în conformitate cu prevederile legale. Sumele necesare realizării investițiilor au fost deja prevăzute și fundamentate prin BVC-ul aferent anului 2018, care cuprinde în

Anexa 4 Programul de investiții pentru anul 2018 și estimări pentru anii 2019 și 2020, cu sursele de finanțare.

Nu aș vrea să închei răspunsurile mele de astăzi, fără să fac referire și la un domeniu important al Ministerului Economiei, despre care inițiatorii demersului de azi au amintit abia în treacăt: sectorul industriei de apărare.

Ministerul Economiei are în coordonare și sub autoritatea sa Compania Națională Romarm SA cu cele 15 filiale ale sale.

Am reușit în acest an să facem aplicabile prevederile legii 232/2016 privind industria națională de apărare, reușind să autorizăm și să înscriem în Registru un număr de 22 operatori economici cu capital integral și majoritar de stat și un număr de 12 operatori economici cu capital privat.

Având în vedere volumul mare de investiții care trebuie realizat la operatorii economici cu capital de stat, în anul 2018, prin bugetul Ministerului Economiei aceștia beneficiază de fonduri pentru investiții necesare modernizării și retehnologizării fluxurilor de producție în valoare de 69 milioane de lei. Este cea mai mare sumă de bani alocată modernizării și retehnologizării industriei de apărare din ultimii ani.

În completare, pentru dezvoltarea programelor de investiții necesare realizării de produse militare sensibile și strategice, Ministerul Economiei a promovat Memorandumuri în Guvern cu tema ,,Aprobarea cotei din profit ce urmează a fi repartizată pentru dividende pentru anul 2017, de către unii operatori economici cu capital de stat, aflați sub autoritatea Ministerului Economiei”.

Pentru protecția socială a personalului muncitor în anul 2018 care lucrează în societățile cu capital de stat s-au alocat la bugetul Ministerului Economiei pentru aceștia peste 35 de milioane de lei. Banii pentru nucleu au început deja să fie plătiți operatorilor economici cu capital de stat din industria de apărare.

Ministerul Economiei prin operatorii economici din industria națională de apărare participă activ la programele esențiale de înzestrare ale Armatei Române, astfel:

  • Programul național de interes strategic,, Transportor Blindat pentru Trupe 8×8 (TBT 8×8), dezvoltat ca urmare a semnării

Memorandumului de înţelegere, între Ministerul Economiei, Filiala Uzina Mecanică Bucureşti a Romarm şi General Dynamics European Land Systems, în scopul colaborării pentru realizarea celor 227 de transportoare 8×8 şi derivate pe platforma PIRANHA 5. Acțiuni comune pentru pregătirea și perfecționarea parteneriatului au fost deja derulate de părți.

Programul   Naţional    Multianual    “DEZVOLTARE  A CAPABILITĂŢILOR TEHNICE ŞI OPERAŢIONALE ALE AERONAVEI IAR-99”. Ministerul Economiei desfășoară în acest moment un parteneriat cu Ministerul Cercetării şi Inovării, Ministerului Apărării Naţionale, Agenţia de Cercetare Tehnică şi Tehnologii Militare, Institutul Naţional de Cercetare Aerospaţială ”Elie Carafoli”, Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare Turbomotoare COMOTI și Societatea Avioane S.A. Craiova, care va fi integrator de produs.

  • Programul Național ,,Elicoptere” de transport multirol și de atac, programe de înzestrare esențiale destinate să asigure interesele de securitate ale statului român. Integratorul acestor programe va fi Societatea IAR SA BRAȘOV.

Dați-mi voie să vorbesc și despre Șantierul Naval DMHI Mangalia, un obiectiv deosebit de important pentru mine, pentru Ministerul Economiei și pentru România. Am reușit ca în două luni să deblocăm o situație care trena din decembrie 2017, iar la finalul lunii martie am anunțat acordul în ceea ce privește partneriatul cu DAMEN Shipyards Group. De atunci și până acum, echipa Minsterului Economiei a purtat negocieri asidue cu partea olandeză pentru a definitiva contractul de societate mixtă, condițiile și termenii asocierii. Aceste negocieri nu au fost deloc simple și nu au fost lipsite inclusiv de încercări de sabotaj.

Doamnelor și domnilor senatori,

În final, pentru că semnatarii interpelării mi-au atacat activitatea profesională din trecut, vă rog să-mi permiteți să mai demontez câteva dezinformări.

La RAAN, în calitate de administrator special, m-am luptat cu grupurile de interese de la nivelul politicii locale și naționale pentru a decăpușa societatea. Cât despre cifra de afaceri a RAAN la momentul în care am părăsit societatea, acuzațiile dumneavoastră sunt ca bancurile cu Radio Erevan în care nu se dădea, ci se lua. Adică am reușit să opresc hemoragia de la RAAN, în sensul că nu se mai arunca cu bani în stânga și-n dreapta.

Eu știu ce am realizat ca administrator și am conștiința împăcată, iar o minimă documentare va arăta că atunci când am fost schimbat din funcție, evident la presiunile politice ale grupurilor de interese pe care le-am deranjat, am lăsat societatea cu bani în cont și cu contracte încheiate.

În ceea ce privește Cuprumin, în intervalul de timp în care am fost administrator special, compania a avut un record de producție a concentratului de cupru în anul 2016, iar în urma rezultatelor economico-financiare, compania a fost scoasă de sub administrare specială și a devenit una dintre cele mai profitabile companii din portofoliul Ministerului Economiei. Am redresat această societate strategică pentru statul român și sunt mândru că am putut să o salvez!

Doamnelor și domnilor,

Așa cum vă spuneam la începutul intervenției mele, suntem în fața unei compuneri, nici măcar una reușită, și suntem în fața unui gest de tip alibi, adică o acțiune care mimează interesul față de subiecte importante, miza fiind de fapt una strict politică.

Ați considerat de cuviință să mă atacați și pe mine, așa cum ați făcut-o în nenumărate rânduri și cu doamna Prim Ministru Dăncilă și cu alți colegi din Guvern, într-un mod superficial, alarmist și sub deminitatea funcțiilor pe care le dețineți. Dumneavoastră faceți politică, noi facem administrație și guvernare. Fiecare cu ce știe și ce poate.

Eu am primit încrederea Parlamentului României pentru a implementa Programul de Guvernare, fapt pentru care vă rog să respingeți textul Opoziției și să reafirmați, astfel, încrederea într-un Program și o Echipă de guvernare care au rezultate!

 

Vă mulțumesc!

 

Continua sa citesti
Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Actualitate

Tânăr, independent și cu inițiativă – Vlad Peiu candidează la Primăria Târgu Neamț – INTERVIU

Publicat

pe

Vlad Peiu este un tânăr antreprenor, născut în orașul Târgu Neamț, ce s-a hotărât să aducă o schimbare în orașul său. În acest sens el a luat decizia de a candida pentru funcția de primar al orașului, în mod independent. Sunt soț, tată, antreprenor. Sunt sportiv și om cu frica lui Dumnezeu. M-am născut în Târgu Neamț și am trăit aici cea mai mare parte din viața mea. Pentru părinții mei sunt și voi rămâne mereu un copil. Când îmi țin copiii în brațe și mă uit la ei, mă simt un om bătrân și împlinit. Pentru toți cei din jurul meu, încerc mereu să fiu adultul responsabil de care au nevoie. Îmi este drag orașul nostru și vreau să îmi aduc aportul la dezvoltarea și modernizarea sa. Îl port cu mine în suflet oriunde mă duc și sunt mândru de rădăcinile mele.

În perioada 2001 – 2006 am urmat studiile Seminarului Teologic Liceal “Veniamin Costachi” de la Mânăstirea Neamț. Am făcut apoi facultatea de teologie la Universitatea Andrei Șaguna din Sibiu (2006-2010), apoi masteratul în Teologie și Istorie (2010-2012).

Am revenit acasă în 2012 și am început să mă implic în afacerea familiei prin preluarea activității pe numele meu și să lucrez în paralel ca instructor auto. Tot atunci m-am apropiat prima dată și de zona politică, îndemnat fiind de grupul de prieteni din jurul meu.

 

 

 

 

Întrebare: Ce te recomandă pentru funcția de primar?
Vlad Peiu:Îmi place să cred că sunt un om corect, modest, bine înrădăcinat și devotat oamenilor și orașului în care m-am născut și am crescut. Sunt o persoană energică și foarte implicată în tot ceea ce înseamnă viața comunității. Pentru că administrez o activitate într-un domeniu greu care cere multă precizie și atenție la detalii, mintea mea s-a format în felul acesta de-a lungul anilor, motiv pentru care observ cu ușurință neregulile din jurul nostru. Faptul că am călătorit destul de mult prin țări mult mai dezvoltate și am vizitat orășele mici sau chiar comune unde administrația era foarte performantă față de ceea ce se întâmplă la noi, mi-a deschis orizonturile și m-a făcut să realizez că soluții există, că putem face și noi mai mult și mai bine la noi acasă. Un primar nu trebuie să fie și economist și inginer și doctor. Nu trebuie să știe să facă munca tuturor celorlalți. Dar trebuie să aibă o viziune de ansamblu foarte bună și să știe ce să ceară oamenilor cu care lucrează.

Î: Cum te-a influențat experiența ta de viață să candidezi pentru această funcție?
V.P.:Administrarea unei localități, fie ea municipiu, oraș sau comună, nu este foarte diferită de administrarea unei activități private, domeniu în care am acumulat deja ani mulți de experiență. Analizezi situațiile, te consulți cu specialiști, apoi iei decizii, respectând legile. Analizezi, te consulți și iei decizii. Permanent. Sigur, în administrație regulile sunt specifice. Legile sunt specifice. E mult de citit, de studiat, de învățat. Dar în principiu, nimeni nu ajunge acolo gata pregătit pentru asta. Există școli de administrație publică, dar nu există „școală de primari”. Și tot ce înveți la un masterat spre exemplu, poate fi depășit cu ușurință de experiența în viața reală. La bază, un administrator e administrator, oriunde ar activa. În privat, dacă greșești, te costă. La stat, dacă greșești, oamenii își pierd încrederea în tine și nu te mai respectă. Eu cred că aș intra în pământ să-mi adreseze lumea pe stradă vorbe grele. Îmi plac provocările și administrarea unui oraș e una dintre cele mai frumoase provocari posibile. Pe mine nu mă interesează să trec pe cartea de vizită „Vlad Peiu – primar”, doar ca să mă uit la ea și să o admir. Și eu ca toata lumea îmbătrânesc și vreau să las ceva memorabil în urma mea. Să se vorbească frumos despre mine când nu voi mai fi. Copiii mei să meargă cu fruntea sus pe stradă în orașul lor, nu să se mute în alte zone ale țării sau peste hotare.

Î: Ce anume te-a determinat să te arunci in lupta electorală de unul singur și independent?
V.P.:Sunt independent, dar nu sunt niciodată singur. Politica asta de care mulți fug scârbiți, poate fi curată și poate propulsa o comunitate spre dezvoltare, dacă respecți câteva reguli de bun simț. Poți porni chiar de la cele 10 porunci creștine, care pot fi o piatră de temelie, mai ales într-un orășel cu credință cum e al nostru. Din păcate partidele politice pierd foarte ușor din vedere asta. Oamenii se „înhăitează” în jurul unor valori discutabile și a posibilităților de a face bani rapid, pentru ei și ai lor, fără foarte multă muncă și fără să le pese prea mult de ceea ce lasă în urma lor. Aud foarte des expresii ca „singur nu vei reuși să faci nimic. Independenții n-au nicio șansă”. Oare ce valorează mai mult, 2000 – 3000 de voturi sincere ale unor oameni care cred în tine, sau 15-20 de oameni așezați în jurul unei mese, reprezentanți ai unor grupuri de interese? Eu pariez mereu pe cetățeni, care dacă vor simți că au pe cineva la vârful primăriei de partea lor, vor prinde mai mult curaj și vor învăța să le ceară socoteală celorlalți. Și cred că într-un orășel ca al nostru, un număr mare de voturi, presupunând că ajungi acolo, trebuie să îți dea și ție curaj ca primar sau consilier și să te legitimeze peste orice altă grupare de interese. Iar dacă vom ajunge în punctul în care să îmi fie blocate proiecte benefice pentru oraș sau voi constata abateri ale aparatului administrativ de la bunele practici, tentative de a „dedica” lucrări la suprapreț unora sau altora, nu voi ezita să îi expun pe acești oameni public, din calitatea de primar și să cer sprijinul presei naționale, autorităților și cetățenilor care mi-au acordat încrederea lor direct, pe persoană fizică, fără partid sau grupuri de interese. Cu o politică transparentă și transmisii live de la toate deciziile, vă asigur că orașul și cetățenii care vor ști în orice moment ce se întâmplă cine lucrează în favoarea lor și cine nu, vor avea doar de câștigat.

Î: Faptul că ești un candidat tânăr este un avantaj sau un dezavantaj pentru aceasta funcție?
V.P.:Sunt tânăr și nu sunt chiar atât de tânăr în același timp. În anii 20 ai vieții încă mai încerci să descifrezi lumea. După pragul de 30, lucrurile încep să se așeze. Bagajul de cunoștințe și experiență se sedimentează. Cred că între 30 și 40 de ani e momentul ideal să faci un pas în față, pentru că poți empatiza ușor cu toată lumea. Îți vezi părinții și alte cunoștințe cu care ai crescut încărunțind, le înțelegi problemele, înțelegi către ce te îndrepți și tu la rândul tău și vrei să îi ajuți. Înțelegi destul de ușor prin ce trec familiile tinere, cu vârste și preocupări apropiate de ale tale, cu copii, nevoia unei locuințe, a unui venit stabil. E destul de ușor să privești și către cei care vin din urmă și termină școli, pentru că nu a trecut foarte mult timp de când erai ca ei. Și nu în ultimul rând, privesc la copiii mei. Și vreau să îi văd crescând aici fericiți, construindu-și propria lor poveste, nu să îi văd de 2 ori pe an, așa cum îmi văd spre exemplu sora, stabilită peste hotare. Cred că părticele mici din povestea mea de viață se regăsesc în fiecare din cetățenii acestui oraș. Iar eu la rândul meu, cred că mă regăsesc acolo unde se intersectează poveștile tuturor. De asta am decis să fac pasul în față, chiar conștient fiind că nu va fi deloc ușor.

Î: Care e cel mai important proiect pe care vrei sa îl dezvolți pentru orașul Târgu Neamț?
V.P.:Așa cum am spus deja, campania mea nu va fi una bazată pe promisiuni, chiar cu riscul de a pierde teren în fața altor candidați care promit diverse minunății. Când vii după o administrație netransparentă, este foarte dificil să știi exact ce vei găsi acolo și care vor fi limitele. Bănuiala mea și nu doar a mea, este că problemele sunt numeroase, așa cum parțial ele rezultă și de prin rapoarte de la Curtea de Conturi, din cheltuieli discutabile ce pot fi urmărite în SICAP sau din lipsa de transparență a unora atunci când sunt întrebați pe ce se cheltuie banul public. Unii par chiar deranjați. Că orașul e foarte îndatorat în momentul acesta, cred că nu mai e o surpriză pentru nimeni. Dacă eu acum mă apuc să promit că voi face de toate și nu îmi țin promisiunile, nu voi fi cu nimic mai bun față de ei. Pot să vă spun în schimb care este viziunea mea și unde mi-aș dori să ajungem împreună. Proiectul nu e unul singur, deoarece consider că direcțiile în care e necesară o dezvoltare accelerată sunt mai multe.
Îmi doresc să reformăm în primul rând administrația și când spun asta, contrar unor opinii, nu vreau să dau oamenii afară. Da, aparatul bugetar este sufocat, dar îngroșarea șomajului într-un orășel și așa sărac, nu e niciodată o soluție. Răul făcut nu poate fi îndreptat cu un rău și mai mare. Dar vreau să reorganizez administrația pe alte principii în schimb și să o eficientizez. Vreau ca oamenii să lucreze mai eficient, să le facă plăcere să vină la serviciu și să lucreze pentru cetățean. Și pentru asta, în primele săptămâni de activitate, voi realiza un studiu pentru a înțelege din interior, atât necesitățile cetățeanului, cât și nevoia reală a alocării de funcționari pe diverse ramuri.
Un alt plan al meu ține de informatizare. Pornind de la administrație până la diverse alte servicii publice sau private, totul trebuie să fie interconectat și populația să poată rezolva cât mai multe probleme din fața unui PC, pe tabletă, pe telefon sau prin intermediul unor standuri cu touch screen special destinate. Trece și 2020 acuși, nu mai avem nicio scuză să nu ne îmbunătățim și noi viața utilizând tehnologiile disponibile.
Doresc să acord o atenție deosebită felului în care arată orașul. Vreau să arate și să se simtă ca o stațiune. Vreau un trafic fluid, fără blocaje, terase, piatră cubică, grădini pe verticală și copaci cu flori, aer curat, pe străzi să miroasă a curățenie cum miroase a conifere dimineața în Iași când se spală drumurile (nu știu ce soluții pun în apă dar mă voi interesa) și să existe opțiuni multiple de petrecere a timpului liber pentru toți cei care vin să ne viziteze și să cheltuie bani la noi în oraș. Vreau ca atunci când o familie din Bacău, Suceava, Iași sau orice alt județ din jurul nostru se trezește sâmbătă dimineața și se întreabă „unde mergem în acest weekend?”, Târgu Neamț să fie în primele 5 în topul preferințelor. Să fie acea minune de oraș care în cele din urmă a reușit să facă transformarea, în ciuda tuturor obstacolelor de până acum. Asta este ambiția mea. Acolo vreau să ajungem.
Nu în ultimul rând, mă voi implica activ și voi căuta personal să atrag investitori care să creeze locuri de muncă în zona noastră. Este drept că nu intră în obligațiile primarului, dar ca primar dacă ești bine intenționat, nu ai voie să te folosești de scuza asta. E inadmisibil ca după 8 ani să te lauzi cu locurile de muncă oferite la stat (deci prin îngroșarea aparatului bugetar) și 2 supermarketuri care oricum veneau și singure, că expansiunea e parte din planul lor.”

Î: Cine te-a determinat și susținut in a face acest pas important din viața ta?
V.P.:Așa cum este și normal, decizia a fost a mea. Dar am cântărit mult toate părerile celor din jur, în special ale familiei și ale prietenilor. Nu ascund faptul că am oscilat. Am ezitat. Am analizat cu atenție și situația orașului și îmi este puțin teamă de ce voi găsi odată ajuns în primărie. Aș minți să spun că nu-mi e frică de un eventual eșec. Dar cred că tocmai această frică și preocuparea permanentă ca lucrurile să iasă bine mă vor ține mereu focusat și mă vor împinge în cele din urmă spre performanță. Așa pățesc în activitatea profesională. Așa pățesc și în activitatea sportivă. Văd în jurul meu că unii consideră că au câștigat deja. Și manifestau atitudinea asta chiar cu luni de zile înainte de alegeri, sperând probabil să influențeze nehotărâții să stea acasă, pe modelul „de ce să mai merg eu să îi dau votul lui X, că oricum nu are șanse, tot Y câștigă”. Eu le urez mult succes tuturor, le recomand să fie cumpătați în afirmații, maturi, echilibrați, să dea dovadă de sportivitate și să nu uite că un mandat de primar nu „ți-l iei” ci ți se oferă sau nu, după caz, de către cetățeni, în ziua alegerilor.

Î: Cum câștigi încrederea oamenilor și prin ce îi convingi să te voteze?
V.P.:Aș avea câteva argumente în favoarea mea, transparența și sinceritatea fiind printre cele mai importante. Dar înainte de asta, permiteți-mi vă rog să punctez câteva lucruri care mă apasă. Și trebuie să le spun, pentru că altfel nu le spune nimeni. Sunt mulți cei care spun „îl votez pe actualul primar că tot a mai făcut câte ceva în 2 mandate. Ceilalți ce au făcut?”. Și asta se întâmplă în multe locuri din țară, nu doar la noi. Aș vrea să mă asigur că toată lumea înțelege că domnul primar în 8 ani, lucrurile pe care le-a făcut, bune sau rele, multe sau puține, le-a făcut pentru că avea obligația legală să le facă. Pentru că așa spunea contractul său de muncă și fișa postului. A fost 8 ani de zile salariatul nostru al tuturor, deci orașul l-a plătit cu salarii foarte generoase lună de lună să facă toate astea, nu le-a făcut din pasiune, ca pe un hobby al domniei sale. Fie doar și pentru aceasta, din punctul meu de vedere, cum ghidul campaniei electorale interzice cheltuirea sub orice formă a banului public pentru a promova imaginea unui candidat, prin extensie, nici lucrările realizate din bani publici în exercițiul funcțiunii nu ar trebui folosite ca palmares pentru a-i da ceea ce noi numim în sport „un avans la start” candidatului respectiv. Pentru că în felul acesta, pot exista oameni mai buni, bine intenționați, dar care într-o astfel de competiție nu au nicio șansă. Cinstit acum, cum să concurezi cu 8 ani de cheltuit banul public? Și acum vă explic motivul pentru care am făcut această paralelă – pentru ca o competiție să fie corectă, domnul primar trebuie să se raporteze la toți ceilalți candidați, așa cum s-a prezentat domnia sa în fața electoratului înainte de primul său mandat și așa cum arăta implicarea domniei sale în viața civică a orașului la momentul 2012, din ipostaza de simplu cetățean – cum suntem noi toți ceilalți. Era domnia sa la fel de implicat ca unii dintre noi în viața orașului înainte de a fi primar? Poate da, poate nu, e discutabil. Ne poate da domnia sa vreun exemplu de proiect de care și-a legat numele înainte de a candida pentru prima data? Aș crede că nu. Eu m-am implicat cu drag în multe activități benefice comunității, de la campanii de curățenie, la clipul de promovare și coroana expusă în Cetate și toate astea cu mult timp înainte de campanie, fără să caut vreun beneficiu la schimb, ci pentru că așa am simțit eu. Nu am în jurul meu grupuri de interese. Ceea ce fac, fac din dragoste pentru orașul natal, din resurse proprii, obținute prin munca mea în afara aparatului bugetar. Resurse pe care puteam alege să le cheltui altfel și nimeni n-ar fi avut ce să spună. Dar am ales să fac lucrurile astea. Am ales să fiu așa. Și chiar și după alegeri, voi continua să fiu același Vlad pentru toată lumea, indiferent de rezultate. Că e până la urmă o competiție. În competiții uneori pierzi, alteori câștigi. Iar viața și viitorul meu nu depind de această cursă electorală, deoarece sunt un om cu o stabilitate profesională și venituri decente în mediul privat. În situația în care voi câștiga, implicarea mea de până acum poate fi dusă la un alt nivel. Și sunt convins că la nivelul respectiv, foarte multe lucruri bune pot să se întâmple.

Î: Și nu în ultimul rând, care sunt cele mai mari probleme ale orașului și ce vei face tu pentru a le rezolva?
V.P.:Aici ne-ar mai trebui încă vreo 3 interviuri ca să reușim să punctăm tot. Problemele identificate sunt multe, de la infrastructură și aspectul general al orașului, la lipsa locurilor de muncă și a oportunităților de antreprenoriat, de la veșnica problemă a cerșetoriei și mai nou violență stradală la fuga masivă a tineretului din zonă și îmbătrânirea accentuată a populației, de la bătăi generale cu șipca pe sensul giratoriu la spitalul vedetă de can-can sau alte subiecte care nu ne fac deloc cinste în presa națională. Dar cel mai grav mi se pare atunci când văd oameni care ar fi trebuit prin natura activității lor să rezolve toate aceste probleme că ignoră toată critica publicului și mimează că totul este absolut în regulă și trebuie continuat așa, cu mesaje de tipul „Keep calm & continuăm”. În ciuda felului în care încearcă unii să cosmetizeze situația în prag de alegeri, ca să dea bine în campanie, lucrurile nu sunt deloc roz la Târgu Neamț. Și dacă nu ne trezim, dacă nu conștientizăm toată paguba din ultimii ani, dacă alegem să continuăm pe acest drum, îmi este foarte teamă pentru felul în care vor arăta lucrurile peste încă 4 ani. Sau peste 8. Și îmi mai este teamă că atunci va fi prea târziu să mai reparăm ceva. Așadar, îndemnul meu este unul la responsabilitate. Și mesajul meu este simplu: Unica mea promisiune este că voi lucra cu voi și pentru voi. Atunci când administrația e dedicată cetățeanului, pentru toate problemele se găsesc soluții, așa cum vin, atunci cînd vin.

 

Continua sa citesti

Actualitate

Anunțul zilei – Primăria Timișești caută primar

Publicat

pe

 

În urma decizei Prefectului Județului Neamț, George Lazăr, de a demite din funcția de primar pe Vasile Mărculeț, Primăria din Timișești a rămas fără conducător.

 

Acest lucru s-a întâmplat din cauza schimbării pe care fostul primar Vasile Mărculeț a făcut-o în viața sa politică, și anume de a trece de la un partid la altul, implicit de la Partidul Social Democratic (PSD) la Partidul Național Liberal (PNL). Prefectul Județului Neamț, George Lazăr, a luat hotărârea de a scoate din funcțiile de primar pe motiv că s-au înscris în alt partid decât cel pentru care au fost aleși în 2016.

 

 

Continua sa citesti

Actualitate

Mesajul Inspectorului Școlar General pentru începutul de an școlar

Publicat

pe

De

Dragi elevi,

Anul 2020 va deveni un reper aparte pentru întreaga umanitate. Pe lângă istoria mare, istoria personală va consemna anul 2020 în tușe mai apăsate, cu lecții dintre cele mai neașteptate, cu impact asupra oricărei forme de comunicare și de relaționare umană.
În anul celor mai mari provocări din postmodernitate, ȘCOALA începe… altfel. Școala este cu voi și despre voi, își extinde spațiul pentru ca voi să creșteți, să vă cunoașteți mai bine, să vă descoperiți potențialul, prietenii și pasiunile. Voi dați sens școlii, voi împliniți eforturile profesorilor și speranțele părinților, voi faceți lumea mai bună!
Unitățile de învățământ sunt pregătite să vă primească, întreg personalul depune eforturi considerabile pentru ca voi să fiți în siguranță și pentru ca legătura voastră cu școala să fie mereu vie, dincolo de orice impediment, dincolo de aprehensiunile firești ale ființei umane, dincolo de scenarii și de limite. E deja demonstrat faptul că un ecran nu constituie o barieră insurmontabilă și că, indiferent de situație, educația ne arată calea spre mai bine, asigurându-ne stabilitate și dezvoltare, independență și prosperitate.
Dimensiunea epidemiologică a timp-spațiului în care ne aflăm nu este o piedică pentru noi. ÎMPREUNĂ putem reuși, putem desfășura activități cu reverberații personale și profesionale de bun augur, putem găsi soluții pentru orice! Profesorii vă așteaptă cu drag, iar emoția întâlnirii dintâi, frenezia revederii, primul clopoțel, manualele noi – toate se vor împleti la școală, zi de zi, cu noi experiențe de formare și cu promisiuni de infinită disponibilitate sufletească.
Bun venit, dragi școlari! Bine ați revenit, dragi elevi! Prețuiți tot ce aveți, respectați-vă părinții, profesorii, prietenii, respectați-vă pe voi! Fie ca acest an școlar să vă aducă realizări, călătorii imaginare în lumea cărților și să reînnoiască bucuria de a fi împreună! Fiți curajoși și responsabili, încrezători în potențialul vostru și îndepliniți-vă visurile!
Un an școlar bun, cu achiziții de preț, cu realizări multiple și, mai ales, cu multă sănătate!

Inspector Școlar General,
Prof. Mihai OBREJA

 

Continua sa citesti

Popular