Cum să faci un lucru bine făcut să meargă prost.
Problemele privind certitudinea transportului feroviar de călători din şi spre Tg. Neamț au apărut la aproape 20 de ani de la darea în exploatare a acestei artere de transport care leagă orașul de sub Cetatea Neamț de Pașcani, de ţară.

Pe peretele exterior al gării din Tg. Neamţ există o placă de marmură care aminteşte de beneficiile trenului pentru sublima economie de pe valea Ozanei. În ultimii 15 ani, multe linii ferate au fost închise traficului de călători, iar pe unele dintre ele nu mai circulă nici măcar un tren de marfă. Odată cu creşterea interesului pentru transportul rutier, pentru nevoia de a ajunge oriunde în ţară fără nicio escală, numărul călătorilor a scăzut considerabil. Trenurile de vineri şi duminică, multe dintre ele ce duc şi aduc studenţii târgunemţeni, mai amintesc de garniturile pline de altădată. „Şi totuși se învârte!” spun navetiștii din Tg. Neamţ, Timişeşti şi Cristeşti. Toate bune şi frumoase, spunem noi, până la Noul mers de tren care intră în vigoare de la 13 decembrie 2020. Da, 13! Printr-o decizie a Companiei Naţionale de Căi Ferate „CFR” SA, Manager al Infrastructurii Feroviare din România, entitate care administrează şi întreţine infrastructura feroviară publică, începând cu 13 decembrie 2020 se suspendă pe timp de noapte, mai precis între orele 21.00 şi 5.00, activitatea de coordonate şi mişcare de pe linia neinteroperabilă 515, Paşcani – Tg. Neamţ. Practic, trenurile care vor circula pe această linie trebuie să se încadreze în intervalul orar 5.00 – 21.00.

Astfel, trenul Regio 5520, cu plecare din Tg. Neamț la ora 5.24, are plecarea la ora 6.16, făcând imposibilă legătura cu trenurile InterRegio spre Bucureşti şi Iaşi şi Regio spre Suceava. Mare parte din navetiştii din Timişeşti şi Cristeşti vor apela la transportul cu microbuzele pentru a ajunge la serviciu (Paşcani) la ora 7.00. Oportunitățile călătoriilor cu trenul sunt mai vizibile în această perioadă mai mult ca niciodată: gratuitatea oferită la transport pentru elevi şi studenţi (decizii foarte clamate de politicieni), compensațiile oferite pentru pensionari, obligația păstrării unei distanţe fizice între călători, nu par a constitui priorităţi de afaceri de luat în seamă pentru cei care conduc vremelnic această companie. Cel puţin aşa pare! Decizia are considerente de reducere a costurilor, spun reprezentanţii companiei, însă eficienţa trenurilor va deveni din nou un subiect de discuție. Un serviciu public este rezultatul unor activităţi realizate la interfaţa dintre prestator şi client în scopul satisfacerii unor nevoi ale clientului.

Nevoile clienţilor, domnule ministru Cătălin Drulă, sunt cu o oră mai devreme! Un Om al cetaţii